Koszyk

Brak produktów w koszyku.

Cheat day – zbawienie czy pułapka przy diecie ketogeniczneJ?

Czsto przechodząc na dietę zastanawiamy się i zadajemy sobie pytania:
– Czy to dla nas?
– Czy nie będzie zbyt dużo pokus?
– Czy wytrwamy w postanowieniach?
– A jeżeli się złamiemy podczas naszej drogi do wymarzonej sylwetki, to czy jeden dzień nieodpowiedniego jedzenia zaprzepaści wszystkie nasze osiągnięcia żywieniowe?

Otóż nie, nie zaprzepaścimy naszych osiągnięć dietetycznych, ale na pewno wydłuży to sam proces. Pamiętajmy, że jesteśmy długodystansowcami, jeżeli chodzi o żywienie i zależy nam na permanentnej zmianie nawyków i sposobu myślenia – nie zaś na krótkotrwałym efekcie, więc nic się nie stanie jak raz na jakiś czas zjemy coś innego (wiadomo, też jesteśmy ludźmi i rozumiemy pewne odstępstwa). Ważne, aby zachować umiar.

Czym właściwie jest “cheat day”?

Cheat day to dzień w naszym jadłospisie, gdzie:

  • przysłowiowo “wrzucamy na luz”,
  • nie czujemy się winni, jak zjemy coś co nie znajduje się w naszym menu,
  • nie trzymamy się restrykcyjnie diety.
Cheat day na diecie

Dla jednych taki dzień to zbawienie, dla innych nadmierna pokusa wręcz pułapka, która zaburzy proces naszej redukcji. Cheat day będzie świetny dla osób, które naprawdę korzystają z tej opcji sporadycznie i traktowany jest bardziej jako motywator, aby poczekać do tego ustalonego dnia, w którym będziemy mogli zjeść coś innego. Pułapką zaś będzie dla osób, które taką zasadę przyjmą częściej niż 1-2 razy w tygodniu, dla których będzie to ciche usprawiedliwienie dla ustępstw od swojej diety. Ale wiecie co? Cheat day może nie będzie nam potrzebny, ponieważ na diecie ketogenicznej jest ogrom smacznych rzeczy. Pewnie padnie zaraz pytanie: a co z wyjściem na miasto i trzymaniem się diety? Jedzenie na mieście przy diecie ketogenicznej nie jest tak trudne jak może się wydawać. Wystarczy odpowiednia wiedza i przygotowanie, aby niczego sobie nie odmawiać. Zastanówmy się najpierw co możemy zjeść na mieście, co nie zaburzy naszego planu żywieniowego. Czy stek z warzywami lub łosoś na warzywnym puree to coś czego byśmy nie chcieli zjeść na mieście?

Przedstawię Wam kilka trików, aby wyjście na miasto nie wpłynęło na naszą dietę:

  1. Przygotuj się wcześniej – sprawdź menu restauracji, do której się wybierasz i ustal, jakie posiłki sprzyjają ketozie.
  2. Unikaj koszyka z pieczywem.
  3. W restauracji zadawaj pytania: co dodano do sosu, z jakich składników jest potrawa? Świadomość tego co spożywamy bardzo ułatwi nam trzymanie się na diecie,
  4. Pij dużo wody.
  5. Unikaj piwa i drinków z dużą ilością cukru – zamiast tego wybierz czerwone wino, które będzie miało mniejszą zawartość cukru.
  6. Odpuść sobie deser. Pewnie po obiedzie i tak jesteś pełny więc nie łam się nawet jeśli wszyscy Twoi znajomi zajadają ciasta. Postaw na kawę ze śmietanką lub mus czekoladowy na bazie awokado.

Czy zamiast wytracać się z naszej diety ketogenicznej, nie lepiej byłoby zjeść potrawy/dania/przekąski, które sprzyjają nam w dążeniu do upragnionego celu? Może jakaś ulubiona słodycz w wersji keto? Cheat day nie będzie konieczny, jeśli będziemy do niego przygotowani. Gdy będziemy wybierać dania i przekąski, które sprzyjają ketozie będzie nam o wiele łatwiej wytrwać przy naszych zamiarach. Dieta ketogeniczna wcale nie oznacza końca ze słodyczami, wręcz przeciwnie! W naszym sklepie znajdziecie mnóstwo słodkości, które można wpleść do naszego codziennego menu. Nie wyobrażasz sobie dnia bez kostki czekolady? Więc koniecznie przetestuj naszą Keto czekoladę z orzechami pekan i nie rezygnuj w dążeniu do celu.

Cykliczna dieta ketogeniczna

Na przestrzeni kilkudziesięciu lat popularność zyskiwały różne protokoły diety cyklicznej (McDonald 1998).

“W cyklicznej diecie ketogenicznej dietę ketogeniczną stosuję się naprzemiennie z niskotłuszczową dietą wysokowęglowodanową. Zazwyczaj oznacza to, że przez 5 dni w tygodniu przestrzegasz diety ketogenicznej, a w weekendy “naładowujesz się węglowodanami”. Główne założenie opiera się na tym, aby ludzie mogli korzystać z utraty tłuszczu oferowanej przez ketogeniczny sposób odżywiania, a przy tym mieć możliwość nacieszenie się węglowodanami pod koniec tygodnia.”
“Ketogeniczna Biblia” dr Jacob Wilson, dr Ryan Lowery

Ta zasada idealnie wpisuje się w ideę cheat day, a przy okazji nie wpływa negatywnie na nasze rezultaty. Przebadano dwie grupy osób – jedne stosowały dietę cykliczną, zaś pozostali uczestnicy stosowali dietę ketogeniczną 7 dni w tygodniu. Obie grupy straciły porównywalną ilość kilogramów na przestrzeni kilku tygodni, ale grupa osób na ciągłej diecie ketogenicznej w większości utraciła kilogramy z tłuszczu natomiast osoby z grupy diety cyklicznej straciły głównie masę z mięśni. Grupie cyklicznej dłużej zajmowało wejście w stan ketozy po weekendzie pełnym węglowodanów niż grupie, która trzymała się diety ketogenicznej cały tydzień (Lowery i in. w przyg.). Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na temat wchodzenia w stan ketozy zapraszam Was do zapoznania się z wpisem na naszym blogu: Na czym polega i jak przebiega keto adaptacja.

Inne badanie wykazało, że osoby, które zamieniły dietę ketogeniczną na dietę niskotłuszczową, doświadczyły zarówno przyrostu wagi, jak i tkanki tłuszczowej. Wobec tego cykliczna dieta ketogeniczna, która nie pozwala na adaptację do spalania tłuszczu, może nie być skutecznym sposobem na utratę tkanki tłuszczowej (Volek i in. 2004).

Reasumując…

Cheat day nie wpłynie negatywnie na nasze postępy w dążeniu do zdrowia i wymarzonej sylwetki, jeżeli będzie sporadycznym wybrykiem, a nie wiecznym usprawiedliwianiem się przy nie trzymaniu się diety. Pamiętajmy, że cheat day może nie być nam potrzebny, gdy będziemy dobrze przygotowani do diety i nawet wyjście na miasto ze znajomymi nie zmusi nas do zmiany nawyków. Przede wszystkim stawiamy na długoterminowe zmiany, nie zaś na efekty krótkotrwałe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Otrzymaj Produkt Gdy Tylko się pojawi! Przewidywany czas dostawy do magazynu: 3 dni robocze. Zostaw adres e-mail poniżej i bądź na bieżąco.